Ateljérapport 31maj

Måste bara få presentera veckans experiment. Här om dagen klippte jag en del av med maskrosor vackert blommande gräsmattan. Krattade ihop en liten hög och satte klippet i en kastrullen. Sedan kokade jag gräsklippet i 2 timmar med en liten mängd kristallsoda. Inget man egentligen borde göra inomhus genom att det verkligen stank rejält.

IMG_7657

Efter  två timmar hade grässtråna fallit sönder till enskilda fibrer. Som sedan skulle sköljas ordentligt tills vattnet som rann igenom massan var klart.

IMG_7664

Efter det mixad jag massan med drygt lika delar vatten i köksmixern. Inget giftigt ändå, men fick köra det nog en stund i flera omgångar tills det kändes som en lämplig massa. Som bara var att ytterligare späda ut och hälla upp i ett fat och sänka ner pappersramarna i. Såg här såg de blivande gräspappren ut då de hängde på tork.

IMG_7667

 

IMG_7669

Efter att ha torkat till nästa dag pillade jag loss pappren. Experimentet lyckades oväntat bra. Och då testade att skriva med flytande bläck på de nästan silkestunna pappren fungerade det suveränt, även om jag inte limmat pappersytan på något vis. Och jag tycker om det sätt som ljuset silar igenom arken då man sätter dem mot ljuset.

IMG_7670

Ser fram emot det fortsatta experimenterandet med  gräspapper som vi ska göra på Hantverkarlägret på Stundars nästa vecka. Från Stundars håll har jag fått löfte om att vi kommer att koka gräset i järngryta över öppen eld. Tror att det kan bli en rolig och intressant upplevelse för lägerdeltagarna. Jag ska försöka att komma ihåg att ta bilder.

Lämna en kommentar

Filed under Uncategorized

Kommentera

