Ateljérapport 3 januari

Gott Nytt Välsignat År till alla!

Första arbetstimmarna i ateljén på det nya året. Har nyss levererat resultatet av senaste Konstkicken till gänget som var här och jobbade en dag alldeles före jul. Alltid lika spännande att leverera resultatet och se reaktionerna hos de som deltagit.

För de som var här var upplägget sådant att de ringde mig och bokade in en preliminär tid ungefär två veckor på förhand. Då tiden bekräftats av alla så gjorde jag ett kort besök hos deltagarna. I ungefär en 20minuter satt jag och diskuterade i det här fallet endast med hon som varit i kontakt med mig, genom att hon ville hålla det som en överraskning för det övriga arbetsgänget. I andra fall har jag träffat hela gruppen under en kaffepaus eller nått liknande tillfälle. Vi diskuterade kring vilket tema de ville jobba och om de hade önskemål vart det slutgiltiga konstverket skulle passa att sättas. Genom att organisationen gruppen jobbar inom står inför stora förändringar var temat som vi kom fram till ”Vi sitter alla i samma båt” och att konstverket skulle gå att sätta på väggen ovanför deras mötesbord.

Under dagarna före workshopen inhandlade jag och förberedda allt material.

Gruppen bestod av 10 personer som kom till mitt ateljé till kl.12 torsdagen den 20.12. Vi började med en glögg och en introduktion till mig och ateljén. Sedan fortsatte vi med att äta lunch tillsammans och diskutera upplägget på arbetet. Lunchen bestod av porterstek med potatisgratäng och en riktig sallad. Sedan vidtog det konkreta arbetet.

Deltagarna fick börja med att i lera göra ett fritt självporträtt. Självporträtten placerades på en skiva jag förberett och diskussionen fortsatte utgående från temat vad i deras fall kunde symbolisera ”båten”, ”havet”, ”vinden”, rodret”, och målet dit de var på väg. Och så småningom genom gott samarbete, och lite kaffe och kaka där emellan, utvecklades konstverket. Arbetet avslutades en stund före kl.17.

Då lerobjekten hade torkat en vecka senare så satte jag dem i brännugn och limmade dem på skivan och färdigställde konstverket också i övrigt. Och idag så levererade jag alltså konstverket till gruppens arbetsplats där det kommer att skruvas fast på väggen av husets egna vaktmästare. Så kan det alltså gå till på en Konstkick.

Nu återstår bara att skriva ut en räkning till organisationen, men genom att Svenska Kulturfonden nu sponsrar halva avgiften för den här gruppen och ännu 5 andra grupper (först till kvarn…) kommer gruppen att betala 500€ för dagen, maten, materialet och handledningen. Sedan kommer de också att få tillsänt sig en utvärderingsbankett som de kan fylla i på nätet. Så snart jag fått svar på den så kommer jag att sätta en sammanfattning på den också här.

IMG_7238

Jobb på gång

IMG_7271

Det färdiga konstverket vid leverans.

 

Lämna en kommentar

Under Uncategorized

Lämna en kommentar